Tuesday, August 10, 2010

kasih sayang.

guys, actually last week kot someone sent me message yg bwt aku pk byk kali kah n bwt aku terase something :( weather selama ni aku btol ke tak? aku hargai tak org yg byk tlg aku? aku perasan tak yg ade org beharga dtg dlm idop n pergi mcm tu je without appreciation for them? hmm aku temenung pk kan semua ni, kalau lah ade yg aku termiss pasal bnde ni ouh god, rase mcm besalah sgt. bukan senang kan nak cari org yg cares pasal kite n hargai ape yg kte bwt n hargai diri kite sndri kann. tapi kan aku rase lumrah idop manusia kot yang slalu tak sedar yg ade someone really cares about us then ble someone tu dah tak de bru nak realize it then menyesalll. tapi kann mcm mne kite nak perasan pasal semua ni?. kadang2 ego manusia tu sndri yg deny kan diri diorg to accept that. ego tu yg memusnahkan perasaan, rasa hormat kat org lain tau tak. for me girls and a boy are the same average wif the words 'ego' and sometimes diorg tak sedar yg diorg create ego yg besar dlm life masing2. actually baru je tadi aku bace something yg aku mmg nk attach kan sekali tp tak blh plak. ishhh, mcm ni kisah nye!!!

kt satu kelas ni ade sesi belajar pasal kasih sayang. then one of the student dlm kelas tu tye 1 soalan pada ckgu die.

PELAJAR : cikgu, mcm mne kite nak cari org yg terbaik sebagai org yg kite syg? and mcm mne
juga kasih syg tu nak bekekalan?
CIKGU : okey, cube kamu pegi kat padang kat lua tu then kamu cari rumput yg paling cantik
yg kamu rase sepanjang kamu jalan sehingga ke ujung padang tu tanpa menoleh
kebelakang and bwk dlm kelas n show it to me.

so, bdk tu pon pegi lah bwt ape yg cikgu die suruh bwt tadi.. die jalan dgn ati2 dan cari rumput yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang. atlast, bdk tu balik ke kelas dgn tangan yg kosong tanpa rumput yg cikgu tersebut mtk. then cikgu tu pon tanye

CIKGU : mana rumput yg saya suruh kamu cari?
PELAJAR : saya cari sepanjang jalan rumput yg paling cantik tapi smpai ke hujung jalan saya tak
jumpe walau 1 pon, mungkin ade rumput yg mmg cantik sepanjang jalan tu tapi sbb
nak cari yg paling cantik so saya trus ke depan smpai tiada hasil sbb cikgu ckp jalan
terus tanpa toleh ke belakang..
CIKGU : (dgn senyuman) itulah jawapan nya, dlm idop manusia mmg tak perasan sesuatu yg
bernilai dlm idop mereka dan trus mencari yg lebih baik sehingga mereka sedar
permata itu setelah mereka kehilangannya. maka, seharusnye bila kite dah bejumpe
org yg kite syg, jgn lah kite mencari yg lebih baik dari nye. kita perlu mnghargai
sesuatu yg baik yg ade di dpan kita tanpa sesekali menoleh ke belakang lagi kerana
yg dah berlaku tetap dah berlaku dan semoga yg berlalu tidak berulang lagi. dan
ingatlah org yg paling kita syg itu lah yg paling cantik dan baik walaupun nak ikot kan
ramai lagi yg cantik mcm rumput tadi...

so, hargailah apa yg ada di depan mata sebelum semuanya terlambat dan mereka hilang bwt selama2nya.. sesengguhnya setiap yg berlaku ada hikmahnya :)
belajar menghargai dan belajar memaafkan adalah suatu yg bernilai dlm diri seseorang insan.

p/s love urself

No comments:

Post a Comment